O kołach dojazdowych

INSTRUKCJA OBSŁUGI KOŁA DOJAZDOWEGO

Montaż koła dojazdowego niewiele różni się od wymiany koła tradycyjnego. Należy jednak pamiętać o kliku szczegółach, które postaramy się Państwu opisać.

  1. Przed wymianą koła należy upewnić się czy miejsce, w którym tego dokonujemy jest bezpieczne zarówno dla nas jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Najlepiej zjechać (w miarę możliwości) na jak najlepiej oświetlony oraz utwardzony teren. W zdecydowanej większości przypadków powolna jazda na kole bez powietrza przez kilkadziesiąt metrów nie wpłynie na uszkodzenie opony bez powietrza.
  2. Następnie w odpowiedniej odległości umieszczamy trójkąt ostrzegawczy (na autostradzie lub drodze ekspresowej 100 m za pojazdem, na drogach poza obszarem zabudowanym od 30 do 50 metrów za pojazdem). Bardzo przydatna w takich sytuacjach może okazać się również pulsująca lampa ostrzegawcza.
  3. Kolejną niezbędną ze względu na nasze bezpieczeństwo czynnością jest założenie kamizelki odblaskowej. Pamiętajmy, że po opuszczeniu auta stajemy się pieszymi i czynność ta bardzo często lekceważona ma niebywały wpływ na nasze bezpieczeństwo w warunkach drogowych.
  4. Przed podniesieniem auta w celu wymiany koła pamiętajmy o zaciągnięciu hamulca ręcznego.
  5. Kolejną czynnością jest poluzowanie śrub w taki sposób, by gdy już podniesiemy auto – śruby/nakrętki (s/n) mocujące felgę dały się bez problemu odkręcić.
  6. W miejscu wyznaczonym w progu auta umieszczamy gniazdo lewarka. Starajmy się czynność tą wykonać w sposób jak najbardziej precyzyjny, by nie uszkodzić progu samochodu. Równomiernie, powoli kręcimy korbą lub grzechotką, by gwałtowne podniesienie nie spowodowało osunięcia samochodu lub uszkodzenia progu.
  7. Po podniesieniu auta odkręcamy wcześniej poluzowane śruby/nakrętki mocujące koło. Pamiętajmy, że w przypadku tzw. śrub zabezpieczających zachować szczególną ostrożność i wyczucie przy ich odkręcaniu, gdyż zazwyczaj są one wykonane bardzo precyzyjnie z tworzywa szczególnie wrażliwego na duże naciski. Zdarza się, że koło, które nie było odkręcane dłuższy czas może się zapiec. W takim przypadku możemy sobie pomóc kołem dojazdowym/zapasowym i delikatnie uderzyć nim w koło którego nie możemy zdjąć. Pamiętajmy oczywiście o tym, by nie uszkodzić elementów karoserii. W takim przypadku należy również zachować przykręconą jedną śrubę/nakrętkę tak by koło, które już odejdzie, przy ewentualnym upadku nie wyrządziło krzywdy nam.
  8. Zalecane jest zamontowanie koła na tylnej osi, która jest o wiele lżejsza niż przód oraz nie jest „skrętna”, nie jest również osią napędową co może powodować dyskomfort w prowadzeniu auta z kołem dojazdowym zamontowanym na przedniej osi.
  9. Jeżeli awarii ulegnie koło z przodu, przekładamy koło tylne na przód i na tylnej osi montujemy koło dojazdowe. Nie jest to absolutna konieczność, jednak takie są zalecenia oraz instrukcje zdecydowanej większości producentów aut osobowych.
  10. Po zdjęciu uszkodzonego koła zakładamy koło dojazdowe/zapasowe pamiętając o przykręceniu s/n po przekątnej co pozwala równomiernie dokręcić koło oraz zdecydowanie zmniejsza ryzyko poluzowania się s/n w dalszej podróży. Po opuszczeniu auta oraz usunięciu klinów dokręcamy koło. Proszę pamiętać by nie robić tego metodą „ile pary w rękach”. Jest to podstawowy błąd który najczęściej skutkuje tym że właśnie w sytuacji awaryjnej ciężko będzie nam odkręcić s/n lub może to okazać się w ogóle niemożliwe. Prawidłową siłą z jaką należy dokręcić koło jest 110 Nm.
  11. Po usunięciu również trójkąta możemy ruszać w dalszą podróż. Zalecane jest skontrolowanie ciśnienia w kole, które założyliśmy pompką, miernikiem podręcznym lub udanie się na najbliższą stację benzynową lub inne miejsce gdzie można skontrolować ciśnienie w kole dojazdowym/zapasowym, jeżeli do serwisu opon mamy jeszcze trochę drogi.

Niestety od kilkunastu już lat producenci samochodów rzadko wyposażają auta w podstawowe elementy niezbędne do wymiany koła takie jak podnośnik, klucz do kół o kole dojazdowym/zapasowym nie wspominając.

Zestawy naprawcze dołączone seryjnie najczęściej powodują więcej szkód niż przynoszą pożytku.
Po użyciu płynu opona jest do wymiany gdyż bardzo nieliczne serwisy opon podejmują się naprawy po użyciu wypełniacza. Kolejnym elementem jest oczywiście czujnik ciśnienia w kole który zalany nadaję się tylko do wymiany. Jednak zdarzają się sytuacje, kiedy płyn w ogóle nie pomaga (przebicie opony na boku, uszkodzenie w bieżniku powyżej 2 mm, uderzenie np. w krawężnik i ześliźniecie się opony z rantu). W takich sytuacjach wobec braku koła zapasowego/dojazdowego zdani jesteśmy już tylko na lawetę, co generuje kolejne koszty oraz stratę czasu gdyż w dzisiejszych czasach coraz mniej serwisów towaruje na miejsce opony, by móc je oferować „od ręki”.

Wychodząc naprzeciw tym problemom wszelkie akcesoria związane z wymianą/przechowywaniem kół oraz oczywiście same koła dojazdowe/zapasowe znajdziecie Państwo w naszym sklepie.

Dziękujemy i życzymy szerokiej drogi oraz bezpiecznej podróży.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl